Έτοιμο να διαλυθεί το οικονομικό «θαύμα» της Γερμανίας

Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο από την Guardian

Κάτι «βρωμάει» στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, εν προκειμένω, της γερμανικής καγκελαρίας -όπως τουλάχιστον προκύπτει από το πολύ ενδιαφέρον άρθρο που δημοσίευσε η βρετανική Guardian.

H εφημερίδα ισχυρίζεται ότι το γερμανικό οικονομικό θαύμα της Άγκελα Μέρκελ έχει υποστεί τις πρώτες του ρωγμές και αυτό ένας καλός παρατηρητής θα το διαπιστώσει από τις λεπτομέρειες και πιο συγκεκριμένα από τις παραμελημένες…γέφυρες.

«Γέφυρες έτοιμες να καταρρεύσουν και δρόμοι γεμάτοι λακούβες αποτελούν ένα ευαίσθητο πολιτικό ζήτημα για τη Γερμανία αυτές τις ημέρες. Το 40% των γεφυρών και το 1/5 του οδικού δικτύου της χώρας είναι σε κακή κατάσταση, προκαλώντας κυκλοφοριακό χάος και καθυστερήσεις σε μία χώρα που τέτοιες καταστάσεις δεν τις είχε συνηθίσει» αναφέρει το άρθρο και συνεχίζει:

«To χειρότερο, όμως, είναι ότι δυναμώνουν ακόμα περισσότερο οι φωνές οικονομολόγων και πολιτικών που προειδοποιούν ότι τέτοιες ρωγμές στις υποδομές της χώρας είναι μόνο η αρχή ακόμα μεγαλύτερων προβλημάτων. Η Γερμανία, που αποτελεί το ευρωπαϊκό μοντέλο λιτότητας οδεύει, όπως λένε, με μαθηματική ακρίβεια στο τέλος της.»

Ο αρθρογράφος υπογραμμίζει ότι η γερμανική οικονομία μόλις πριν από μερικούς μήνες εκθειαζόταν για τον δυναμισμό και την ανθεκτικότητά της. H βιομηχανία της ανταπεξήλθε πολύ καλά στην κρίση της Ευρωζώνης και φαινόταν ως η μοναδική μηχανή της Ευρώπης που θα μπορούσε να τραβήξει και τις υπόλοιπες χώρες από το βάλτο.

«Αλλά από τον Οκτώβριο αυτοί που δίνουν, πλέον, τον τόνο είναι οι πεσιμιστές», τονίζει το άρθρο, για να συμπληρώσει: «Η γερμανική οικονομία φαίνεται να σκουριάζει, γεγονός το οποίο περιγράφει στο βιβλίο του με τίτλο «Η γερμανική φούσκα» ο δημοσιογράφος Ούλωφ Γκέρσεμαν.

Ο Γκέρσεμαν μιλάει για το κύκνειο άσμα ενός έθνους που σύντομα θα αντιμετωπίσει μία νομοτελειακή πτώση μετά από έξι γενιές ανόδου του βιοτικού επιπέδου.

Από την πλευρά του ο οικονομολόγος Μαρσέλ Φράτζερ στο βιβλίο του «Η γερμανική ψευδαίσθηση» υποστηρίζει ότι η χώρα πρέπει να σταματήσει να είναι «ονειροπαρμένη», όταν η υπόλοιπη ήπειρος αγωνίζεται για να επιβιώσει.»

Και οι δύο στα βιβλία τους επισημαίνουν ότι οι πρώτες ενδείξεις για την αναστροφή της καλής πορείας της γερμανικής οικονομίας είναι η έλλειψη επενδύσεων στις υποδομές. Σύμφωνα με τις στατιστικές μετρήσεις ο επενδυτικός δείκτης για τη συντήρηση δρόμων και άλλων υποδομών το 2013 ήταν ο τέταρτος χαμηλότερος σε όλη την Ευρώπη.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. «Το πιο σημαντικό είναι η έλλειψη επενδύσεων στην Εκπαίδευση και στην Έρευνα, το οποίο η Γερμανία θα νιώσει μόνο όταν είναι ήδη πολύ αργά..

«Ο Γκέρσεμαν, στο βιβλίο του, κάνει ιδιαίτερη μνεία στο γεγονός ότι οι επίσημες στατιστικές δείχνουν αρνητικό πρόσημο σε 7 από τις 8 μεγαλύτερες βιομηχανικές μονάδες στη χώρα ήδη από το 2000, με μοναδική εξαίρεση την αυτοκινητοβιομηχανία» υπογραμμίζει η Guardian.

«H κυβέρνηση πρέπει να δράσει άμεσα για να πείσει τις μονάδες παραγωγής να μείνουν στη Γερμανία».

Το άρθρο γίνεται ιδιαίτερα επικριτικό ως προς τον τρόπο χειρισμού της κατάστασης από την ίδια την Άγκελα Μέρκελ.

«Η γερμανίδα καγκελάριος και οι συνεργάτες της καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για να μη δώσουν σημασία στα κακά σημάδια.»

Άλλωστε, ο τσάρος της γερμανικής οικονομίας Βόλφαγκαγκ Σόϊμπλε κερδίζει πάντα τις εντυπώσεις στα νούμερα.

«Τα σχέδια του για τον νέο προϋπολογισμό δεν περιλαμβάνουν αύξηση χρέους , για πρώτη φορά από το 1969, ένα ιστορικό επίτευγμα στα μάτια των Γερμανών συντηρητικών και μία σημαντική επίδειξη δημοσιονομικής πειθαρχίας προς την υπόλοιπη ευρωζώνη.

Ωστόσο, διακεκριμένοι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι η εμμονή του για έναν ισορροπημένο προϋπολογισμό – ευρέως γνωστό ως το απόλυτο μηδέν “black zero”- έχει οδηγήσει στην ανέχεια τόσο τη Γερμανία –όσο και να δεν είναι ακόμα εμφανές- όσο και την υπόλοιπη Ευρώπη, η οποία διψά για δουλειά και επενδύσεις.

Η εξισορρόπηση του προϋπολογισμού έχει γίνει το «άγιο δισκοπότηρο» ακόμα και για τη διαδοχή του υπουργείου Οικονομικών, κάτι σαν ιερή συμφωνία που δεν ταιριάζει καθόλου με γνήσια οικονομική πολιτική» επισημαίνει το άρθρο…

«Ακόμα και η Μερσέντες, που παραμένει η βιτρίνα της βιομηχανικής παραγωγής της Γερμανίας, σε λίγο καιρό δε θα μπορεί να ανταποκριθεί.

Μπορεί οι Γερμανοί να είναι πρωτοπόροι στις μηχανές αυτοκινήτου, αλλά σε λίγο τα αυτοκίνητα θα κινούνται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή».

Οι «σοφοί» της γερμανικής οικονομικής πολιτικής δεν έχουν λάβει επίσης υπόψη τους τα δημογραφικά δεδομένα. Μέχρι το 2040 οι στατιστικές προβλέπουν ότι η γενιά του ’50 και του ’60 θα εξαφανιστεί από την αγορά εργασίας και οι ώρες εργασίας θα μειωθούν πιέζοντας και άλλο την δυνατότητα ανάπτυξης.

Η Μέρκελ και οι συνεταίροι της είναι τόσο προσηλωμένοι στο να φθάσουν στην κορυφή που δε βλέπουν τη θύελλα που τους έχει περικυκλώσει»….

πηγή: aixmi.gr